MCC Budapest Summit: Így állhat Magyarország a technológiai fejlődés élére

Meg kell őrizni a technológiai fejlődés és a társadalmi béke közötti egyensúlyt.

Veszélyezteti a mesterséges intelligencia a gyerekek és a fiatalok mentális egészségét? Pótolhatja-e valaha a gép a segítő szakembert? Kell-e attól tartanunk, hogy a jövőben állás nélkül maradunk a technológia fejlődése miatt? Ezekre a kérdésekre kerestük a választ szakértőinkkel, akik a Budapest Summiton is elmondták a témában a véleményüket.
A Mathias Corvinus Collegium szervezésében megvalósuló MCC Budapest Summit évről évre teret ad napjaink meghatározó kérdéseinek megvitatásához, nemcsak hazai, de világviszonylatban is. Az idei esemény a technológia és a társadalom kapcsolatait vizsgálja különböző nézőpontokból június 3-a és 5-e között.
Szalai Zoltán, az MCC főigazgatója a rendezvény megnyitóján elmondta, hogy a 2025-ös konferenciára 20 országból 60 előadó érkezett, akik három napon keresztül, tizennégy helyszínen olyan témákat járnak körbe, mint a technológia hatása az oktatásra, az emberi kapcsolatokra, a mentális egészségre és a társadalmi struktúrákra, de a szabályozás, a felelősség és a tudás demokratizálásának kérdései is terítékre kerülnek.
Ezt is ajánljuk a témában
Meg kell őrizni a technológiai fejlődés és a társadalmi béke közötti egyensúlyt.
Haller Józsefet, az MCC Neurobiológiai Műhelyének vezetőjét arról kérdeztük, a konferencia egyik kerekasztal beszélgetésének résztvevőjét többek között arról kérdeztük, hogy milyen hatással van a mesterséges intelligencia (MI) a fiatalok mentális egészségére.
A neurobiológus professzor azt válaszolta, hogy egy olyan komplex kérdésre, mint az, hogy veszélyeztetik-e a gyermekek lelki egészségét nem lehet egyértelmű választ adni, mert
minden függ a gyermektől, a szüleitől, a gyermek életkörülményeitől, a használat módjától, annak gyakoriságától vagy kontextusától.
Azzal folytatta, hogy pozitív lehet, ha
– ismertette.
Ugyanakkor ez a modern technológia kockázatokat is hordoz magában. Többek között abban az esetben, ha elszigeteli a fiatalt az emberi kapcsolatoktól,
torzítja az önképét vagy ha algoritmikusan megerősíti a negatív érzelmi spirálokat. Elég csak a doomscrollingra, a sötét tematikájú tartalmak ajánlására gondolni – sorolta a példákat szakértő.
Haller arra is rámutatott, fontos hangsúlyozni, hogy „a fiatal idegrendszer különösen érzékeny a jutalmazásra és szociális visszacsatolásra, ezért a MI-rendszerek által kínált azonnali »válasz« vagy figyelem hamis társas kapcsolat illúzióját keltheti” – magyarázta.
Az iránti érdeklődésünkre, hogy mennyire jó az az új tendencia, hogy egyesek a ChatGPT-re is terapeutaként tekintenek, a professzor azt felelte, hogy
mindez önmagában nem jó vagy rossz döntés, de korlátozott értékű és potenciálisan félrevezető lehet, ha nincs körülötte emberi kontroll.
A szakember szerint jó kiegészítő lehet, ha valaki: enyhe szorongással, bizonytalansággal küzd, és az MI segít rendszerezni a gondolatait vagy akkor, ha egyedül van, és átmenetileg szüksége van egy „beszélgetőtársra”.
Ugyanakkor Haller arra is felhívta a figyelmet, hogy
a mesterséges intelligencia azért nem alkalmas terápiára, mert amellett, hogy nem ismeri fel a veszélyes állapotokat, mint amilyen az öngyilkosságra való hajlam vagy a pszichózis, és nincs érzelmi jelenléte sem.
„Pedig a terápiás kapcsolat lényege épp a kapcsolati térben rejlik. Arról nem beszélve, hogy egy »gép« nem tud felelősséget vállalni, sem etikai szempontokat mérlegelni” – húzta alá.
Az MCC műhely vezetője végül ugyancsak kérdésre válaszolva leszögezte, hogy az MI sosem tudja majd pótolni a segítő szakembereket, mivel „egy eszközről beszélünk, amely bár modellálhat empatikus nyelvet, de nem él át semmit”.
Elhangzott, hogy ez az eszköz segítheti a segítőt olyan tevékenységekben, mint az előszűrés, az adminisztráció vagy az adatelemzés de nem helyettesítheti a kapcsolatot.
„Pedig
a pszichoterápia egyik legfontosabb hatótényezője a valódi emberi kapcsolat, a bizalom, a tükrözés, a testbeszéd finomságai.
Ezek pedig nem digitalizálhatók teljesen, ugyanakkor a kliens számára épp ezek jelentik a változás alapját” – hangoztatta Haller József.
Fenyves Krisztián, az MCC Jogi Iskolájának kutatója a nemrég megválasztott XIV. Leó pápát idézte, mikor azt a kérdést tettük fel neki, hogy a modern technológia mennyire veszélyezteti az emberi értékeket.
„A Szentatya nagyon szépen kifejezésre juttatta az egyik beszédében, hogy a névválasztását XIII. Leó szociális érzékenysége és tanítása ihlette; korunkról pedig úgy vélekedett, mint amiben
egy új ipari forradalmat élünk meg, a mesterséges intelligencia által fémjelzett digitális fejlődés forradalmát,
amely új kihívások elé állít minket az emberi méltóság, az igazságosság és a munka védelmét illetően” – hangsúlyozta.
A kutató továbbá emlékeztetett arra is, hogy a technikai mentalitás és a fejlődés értékelésével kapcsolatban már XVI. Benedek pápa is jelezte, hogy veszélyt rejt magában,
ha az erkölcsi erő nem növekszik együtt a tudomány fejlődésével; társadalmi, jogi, bölcseleti és morális kérdések merülnek fel,
és egyre inkább érzékelhető az erre válaszoló közerkölcs szükségessége, valamint hogy ezen területek is reagálni tudjanak a gyorsan változó kor problémáira – magyarázta.
Arra is kíváncsiak voltunk, hogy kell-e attól tartanunk a következő években, hogy a mesterséges intelligencia térhódítása miatt bizonyos területeken elveszíthetik az emberek a munkahelyeiket.
Fenyves Krisztián erre a felvetésünkre úgy reagált, hogy a mesterséges intelligencia előretörése valóban szükségessé teszi a munka értékének és fontosságának újra felismerését. „A munka és az alkotás az emberi méltóság egy nagyon fontos része és kifejeződése;
ha az első ipari forradalom során a kizsákmányolás veszélyeztette a munkásokat, ma az is fenyegeti, hogy a technikai fejlődés miatt esetleg szükségtelenné válik a munkájuk.
Mindez tehát alapvető hatással bír az emberi méltóság és a munka fogalmának és kapcsolatának kérdésére” – fejtette ki.
Az MCC Jogi Iskolájának kutatója elmondta, hogy ezzel kapcsolatban fontos megerősíteni, hogy a munka – minden olyan tevékenység, amire az ember képes és emberi képességeinél fogva természete szerint alkalmas – magán viseli az ember mivoltának, s az emberek közösségében dolgozó személynek a sajátos jegyét. „Ez a munka mozdítja elő a technika és a tudományok szüntelen fejlődését, különösen pedig a társadalom erkölcsi és kulturális életének folyamatos kibontakozását. Ahogyan Szent II. János Pál pápa hangsúlyozta: »mivel a munka a maga szubjektív oldala szerint mindig személyes cselekvés, a személy cselekedete, ezért az egész ember, a test és a lélek vesz benne részt, függetlenül attól, hogy fizikai vagy szellemi munkát végez-e«. Ennek fényében
sosem szabad elfelednünk, hogy a munkának lelki értéke is van”
– emelte ki.
Végül arra is kitértünk, hogy hol van ennek a technikai fejlődésnek a határa. Fenyves Krisztián itt Hararit idézte, aki – Goethe A bűvészinas tanmeséjét követve – érzékletesen ír arról az egzisztenciális fenyegetettségről, amit az ember irányítása alól kiszabaduló technológia jelenthet. „Valóban óvatosságra és megfontoltságra van szükség,
nem szabad, hogy a felgyorsuló világ természetellenes tempót diktáljon.
Az online és offline dichotómikus különbségét meghaladva talán az »onlife« kifejezés adja vissza leginkább az emberi és társadalmi létezés sokszínűségének azt a dimenzióját, aminek a digitális kultúrát is jellemeznie kellene” – jegyezte meg.
Fenyves szerint ugyanakkor bölcseleti reflexióként megállapítható, hogy a mesterséges intelligencia fejlődése sosem eredményezhet „emberit”. „A test és lélek összetettségében élő létezőt, akinek egzisztenciális kérdései, transzcendensre nyitott vágyai, törekvései vannak. Ebből a szempontból az emberi természet páratlanságának újbóli felfedezése és értékelése egy előttünk álló feladat” – tekintett előre a kutató.
Nyitókép illusztráció. Fotó: Getty Images
Ezt is ajánljuk a témában
„A gyermekotthonok lakói többszörösen traumatizált fiatalok. Sem Magyar Péter reflektorfényére, sem provokációra nincs szükségük” – mondta az MCC Tanuláskutató Intézetének vezető kutatója a Mandinernek.
Ezt is ajánljuk a témában
Április 8-án véget ért a digitális böjt, melyre négy iskola több mint 120 tanulója vállalkozott. A szervezőket a több mint 30 napos kihívás tapasztalatairól és a program tervezett utóéletéről kérdeztük.